Dardziński: innowacje niosą za sobą realne korzyści społeczne

piątek, 1 grudnia 2017

Jest nieduży, ma przyjazną powierzchowność i wkrótce może stać się prawdziwym celebrytą. Robot Photon wprowadził się właśnie do laboratorium robotycznego Centrum Nauki Kopernik. Tu zostanie poddany różnorodnym testom. Szczegółowym i wymyślnym, bowiem w role testerów wcielą się młodzi uczestnicy zajęć laboratoryjnych. To oni sprawdzą, czy robot łatwo się uruchamia, co potrafi, na jak długo wciąga w zabawę. Opinie i pomysły modernizacyjne trafią do twórców Photona i pomogą w udoskonalaniu robota. 

Photon w rękach testerów

Photon ma towarzyszyć dziecku w uczeniu się podstaw programowania, logicznego myślenia, szybkiego podejmowania decyzji, rozwijania pamięci. Został zaprojektowany tak, by mógł się dopasowywać do tempa rozwoju dziecka. Wysoką interaktywność z otoczeniem i użytkownikami zapewniają mu różnorodne czujniki – dotyku, światła, odległości. Robot potrafi poruszać się, omijać przeszkody i mówić,  a nawet śpiewać. Dzięki specjalnej aplikacji dzieci rozwiązują kolejne zadania i odblokowują nowe umiejętności Photona. W ten sposób uczy się on razem ze swoim właścicielem.

Robot został stworzony przez studentów Politechniki Białostockiej, dzięki funduszom z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będącego agencją wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

– Ten niezwykły projekt pokazuje, że polskie innowacje nabierają realnych kształtów. Photon jest nie tylko zaawansowany technologicznie, ale przede wszystkim ma ogromne walory edukacyjne. To najlepszy dowód na to, że innowacje niosą za sobą realne korzyści społecznemówi wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego dr Piotr Dardziński.

– To ważny dzień dla nas wszystkich, ponieważ powstaniu Photona od początku przyglądaliśmy się z ogromną sympatią. Cieszy nas, że dołożyliśmy swoją cegiełkę, zapewniając mu finansowanie prac w ramach naszych programów grantowych – dodaje prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

Teraz trafił do Centrum Nauki Kopernik,  gdzie przetestują go uczestnicy weekendowych zajęć w laboratorium robotycznym. Młodzi testerzy rozpoczną swoją przygodę z Photonem już 2 grudnia. Nie bez powodu zajęcia nazywają się Error. Dzieci będą szukać błędów w działaniu robota, oceniać instrukcję, badać intuicyjność aplikacji i aktywność czujników. Sprawdzą, czy wszystko działa zgodnie z założeniami. Na koniec przygotują własny raport. Tak pracują zawodowi testerzy sprzętu – wychwytują błędy, by je wyeliminować i zapobiec przyszłym awariom.

Do testowania Photona zapraszamy wszystkich chętnych, którzy ukończyli 9 lat. Wystarczy wybrać się na weekendowe minilaby w laboratorium robotycznym Kopernika, które trwać będą do końca czerwca 2018 r.

Robot rodzinny

Testy w laboratorium to nie wszystko. Już w styczniu 2018 r. rozpocznie się projekt badawczy, w którym udział weźmie 40 rodzin. Dostaną one Photona na miesiąc do domów. Badanie pomoże określić „żywotność” robota oraz sposób i dynamikę jego użytkowania w warunkach domowych. Jakie warunki są potrzebne, by optymalnie wykorzystać potencjał robota?  Jak używają go dzieci w różnych momentach rozwojowych i z różnymi umiejętnościami? Czy zaangażowanie opiekuna i warunki domowe wpływają na charakter zabawy? Poszukamy odpowiedzi na te pytania i stworzymy „instrukcję” dla dorosłych opiekunów. Dzięki niej rodzice, nauczyciele i edukatorzy dowiedzą się, w jaki sposób zwiększyć dostępność robota.

By rodzina mogła wziąć udział w badaniu, jej członkiem musi być dziecko w wieku 6 – 12 lat. Informacje o rekrutacji wkrótce pojawią się na www.kopernik.org.pl

Kopernik bada zabawki

Photon to pierwszy produkt edukacyjny, którego testowaniem zajmie się Centrum Nauki Kopernik. W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego takie badania będą prowadzone na większą skalę.

Najmłodsze pokolenie dzisiejszych uczniów będzie w przyszłości pracować w środowisku zdominowanym przez nowe technologie.  Już teraz programowanie i umiejętność myślenia algorytmicznego są kluczowymi kompetencjami na rynku pracy. Dlatego w szerokiej ofercie rozwiązań edukacyjnych znajduje się coraz więcej produktów do nauki programowania, przeznaczonych dla coraz młodszej grupy odbiorców. Badania potwierdzają, że pierwsze pozytywne doświadczenia związane z nauką programowania, owocują większym zainteresowaniem tą tematyką w szkole, w warunkach edukacji formalnej. Pytanie brzmi, w jakim stopniu dostępne na rynku produkty – roboty uczące się, programy edukacyjne, gry – umieją… uczyć.

W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego będziemy m.in. oceniać dostępność produktów edukacyjnych dla odbiorców. Dostępność rozumiemy jako uniwersalność dla różnych użytkowników. Wiemy, że potencjał edukacyjny produktu jest wykorzystywany w różnym stopniu w zależności od kompetencji i cech użytkownika. W przypadku większości zabawek i produktów kierowanych do dzieci,  powszechnie stosowanym  kryterium dostępności jest najczęściej wiek. Poza wymogami bezpieczeństwa, to on sugeruje na jakim poziomie rozwojowym powinien być użytkownik. U dzieci w tym samym wieku potrafią jednak występować ogromne różnice w umiejętnościach. Może powinniśmy więc poszukać bardziej czułych kryteriów? Postaramy się znaleźć takie kategorie, które pomogą dokładniej opisać produkt, a rodzicom ułatwią pełne wykorzystanie potencjału edukacyjnego zabawki.

  • Tagi: Piotr Dardziński, NCBR, Centrum Nauki Kopernik, ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego

    Pobierz darmowe oprogramowanie
    do przeglądania plików